7 Oct 2012

I Believe - Jagannath

Jagannath Samanta is a member YRC
 GSRI (2008), Youth Trainer (2010),
Co-ordinator - Empowerment
through Technology
Workshops (2012)


"I believe in Love"
Jagannath

I believe that love can be of many kinds, and all kinds of love have their own value.
Earlier I used to think that love could be of only one kind, focussed on one person as the object of love. I didn’t even think there could be love of any other kind. And one day when this person whom I loved moved away, I began to think that nothing called love even exists, and it has no value. I thought ‘love’ was like a mirage in the desert of life. Life at that time became like a world ravaged by the ferocious kalboisakhi storm. I used to roam about all day, or sit at the base of the coconut tree beside the little water body by my home. Just at this time, love entered my life in a different form, and made me look at many old friends in a new light.

The realization that love can be of many kinds came from my parents. Many small incidents started happening in my life; maybe these had happened earlier as well but had never been valued - if I hadn’t eaten, my parents going looking for me and bringing me home to eat; or if I was sitting at home by myself, their sending me off to visit some place. My father bringing home new clothes for me, though I had never asked for it. I remember one day having a bad toothache, and yet having to go out. Even in all that hurry, I remember how my mother prepared soft shooji cakes for me. In all this, I slowly started to perceive that this too was one kind of love, and this too had a deep value. The love of my family started healing my aches like Moove ointment. My life turned a corner; a new belief in love grew in me.
From this time onwards, I began to pay attention to the different kinds of love manifest in my life. When our English teacher Ranjan-babu used to scold the class, I used to feel very sad but after I getting good results because of the scolding, I understood that the love of our teachers is hidden in their process of disciplining us. This love is helping me to reach my life’s goal. When my friends forbade me to go somewhere or do something, I used to feel very angry. Why do they meddle in all my affairs? But whenever I got even a momentary success, or escaped some danger, I realized that this also was a kind of love that kept me safe. I started to actively look for love under people’s rudeness, roughness, in their attempts to discipline me, and the barriers they created for me. I always found love at the core of it. And from all this, my belief in myself returned – that I too can. This makes me look at things anew at every step.
I have realized from many incidents like this that if one does not have faith in unconditional love, then things like loneliness, a rough attitude, grudges, disbelief, loss and a tendency to move away from relationships enter one’s life – and one loses creativity. I now see my life as protected by everyone’s love, shady like a monsoon cloud. It may blacken momentarily, but is sure to return to its original promise after a slight drizzle.



"আমি বিশ্বাস করি ভালবাসায়"
জগন্নাথ

আমি বিশ্বাস করি যে ভালোবাসা অনেক ধরনের হতে পারে, এবং প্রত্যেক ধরনের ভালোবাসার নিজস্ব মূল্য আছে। আমি আগে ভাবতাম ভালবাসা একটাই ধরনের হয়, যেখানে শুধু একজন ভালোলাগার মানুষ থাকে। আর কোনো ভালবাসা থাকতে পারে সেটা ভাবতাম-ই না। আর একদিন যখন সেই ভালোবাসার মানুষ কাছ থেকে দুরে চলে গেল, তখন মনে হতে শুরু করলো যে ভালবাসা বলে কিছু হয়না, তার কোনো মূল্য নেই। জীবনের মরুভূমিতে ভালবাসা একটা মরিচিকা। জীবনটা তখন হয়ে উঠেছিল কাল বৈশাখীর পরে তছনছ হয়ে যাওয়া পৃথিবীর মতো। সারাক্ষণ ঘুরে ঘুরে বেড়াতাম, বাড়ির পেছনে ছোট খাল তার ধরে লম্বা নারকেল গাচ্চের গড়ায় বসে থাকতাম। ঠিক এমনি সময়ে ভালবাসাটার অন্য এক রূপ নিয়ে আমার জীবনে এলো, অনেক পুরনো বন্ধুকে নতুন ভাবে চেনালো।

ভালবাসা যে অনেক ধরনের হয় সেই অনুভূতিটা এলো মা বাবার কাছ থেকে। অনেক ছোট ছোট ঘটনা ঘটতে থাকলো জীবনে, যেগুলো হয়তো আগেও ঘটত কিন্তু মূল্য পেতনা। আমি না খেলে মা -বাবার আমাকে খুঁজে এনে খাওয়ানো; চুপচাপ বাড়িতে বসে থাকলে কথাও ঘুরতে পাঠিয়ে দেওয়া; না বললেও আমার জন্যে বাবার জামা কিনে আনা। একদিন আমার খুব দাঁতের ব্যথা, এদিকে বেরোতে হবে। ওই তারাহুরোর মধ্যেও মা আমায় নরম করে সুজির কেক বানিয়ে দিল – এখনো মনে আছে। এসবের মধ্যে থেকে ধীরে ধীরে আমি অনুভব করতে শুরু করলাম যে এটাও একধরণের ভালবাসা, আর এর একটা গভীর মর্যাদা আছে। পরিবারের সেই ভালবাসা 'মুভ' মলমের এর মত ব্যথা সরানোর কাজ সুরু করলো। আমার জীবনটা ফিরল এক নতুন দিশার পথে, মনে জন্মালো ভালবাসার প্রতি নতুন একটা বিশ্বাস।
নিজের মনটাকে আমি এই সময় থেকে আমার জীবনে বিভিন্ন রকমের ভালবাসার প্রতি সজাগ করে তুলতে শুরু করলাম। ক্লাসে যখন আমাদের ইংলিশ টিচার রঞ্জন বাবু বকতেন, তখন খুব কষ্ট হত। কিন্তু বকুনি খেয়ে ভালো রেজাল্ট করার পর বুঝলাম যে টিচারদের সেই শাসনের মধ্যেও ভালবাসা লুকিয়ে আছে, যা আমাকে আমার জীবনের লক্ষে পৌছে দিতে সাহায্য করছে। বন্ধুরা যখন বলত ওখানে যাস না, ওই কাজটা করিস না, তখন খুব রাগ হত। এরা আমার সব কিছুতে কেন কথা বলে? কিন্তু কোথাও এক মুহুর্তের সফলতা আসলে বা বিপদের হাত থেকে কোথাও বেচে গেলে আমি অনুভব করি যে এও একধরনের ভালবাসা যা আমাকে সুরক্ষিত রাখে। আমি সক্রিয় ভাবে সবার সমস্ত রুক্ষতা, শাসন, বেড়াজালের মধ্যে খুঁজতে শুরু করলাম কোথায় ভালবাসা লুকিয়ে আছে। আর ঠিক খুঁজে পেলাম। আর এর থেকে নিজের প্রতি সেই আস্থা ফিরে আসত যে আমিও পারি, আমিও পারব। সেই বিশ্বাস আমায় প্রতি পদক্ষেপে নতুন করে এখনো ভাবায়।
এরকম অনেক ছোট ছোট ঘটনার থেকে আমি বুঝে গেছি যে নিঃশর্ত ভাবে ভালবাসার প্রতি বিশ্বাস না থাকলে জীবনে আসে শুধুই একাকিত্ব, রুক্ষতা, অভিমান, অবিশ্বাস, হারিয়ে ফেলা, সম্পর্ক থেকে দুরে সরে যাওয়ার প্রবনতা - আর হারিয়ে যায় সৃজনশীলতা। আমার জীবনটা এখন সবসময় সবার ভালবাসায় বর্ষার মেঘের মতো আশ্রিত থাকে, যা এক মুহুর্তের মধ্যে কালো হয়ে ঘনিয়ে আসতে পারে, আবার এক পশলা বৃষ্টির পর তার ঠান্ডা মেজাজে ফিরে আসার আশ্বাস দেয়।
--

No comments:

Post a Comment

You can comment without logging-in, just choose any option from the [Comment as:] list box. Comment in any language - start here