15 Sep 2012

I Believe - Basanti

Basanti Karan is a member of YRC Ujaan 
since 2010, Change Maker, Gender Volunteer (2011)
more on facebook


"I believe that love can be of many kinds, and each kind of love has its own value"
Basanti


I remember primary school. All of us friends used to play together and sit in the same classroom; among everybody else, I used to love a boy in my friend group. I used to do all my studies before coming to school, so that I wouldn’t get the punishment of doing sit-ups, holding my ears, or beaten in public. I don’t know why, but I liked him the most among other friends. That liking stood still –

We got admitted to different schools. When I was in class XI, one day out of the blue I saw him in Lake Gardens station. He went by as if neither knew the other. The memories of primary school, left behind so long ago, floated in front of my eyes.

We were of the same age, and my feelings for him tasted somewhat different. When I used to go to school, he would walk by with his black bag on his shoulders, his head lowered. I would go sit in my regular spot in the third bench in class, with my hair in a pony-tail, and a smile on my face. I would write, and at times stare at this boy wearing collared blue shirt and navy pants.

Soon after this, our annual exam started. We used to sit in the same exam hall. He would submit his script before me, or after, and then leave. His leaving the exam hall is what I remember even today.

A friend of mine used to say that a girl could only love one boy. She didn’t accept that other loves could happen in a girl’s life. Now I feel that loving is our birthright, and love can be of different kinds. The blue frock and pony-tail of childhood has given way to salwar-kameezes and disciplined plaits. But there is much that hasn’t changed. I believe that every kind of love has its own value and beauty. The feeling of my first childhood love has helped me see myself as beautiful. That love has become my mirror.





"আমি বিশ্বাস করি যে ভালবাসা অনেক ধরনের হতে পারে, এবং প্রত্যেক ভালবাসার নিজস্ব মুল্য আছে"
বাসন্তি

আমার মনে পরে প্রাইমারী স্কুলের কথা। সব বন্ধুরা মিলে একসাথে খেলতাম, একই ক্লাস-রুমে বসতাম; এর মধ্যে একটা ছেলে বন্ধুকে আমি খুব ভালবাসতাম। ওর জন্য আমি স্কুলে সব পড়া করে যেতাম, যাতে ওর সামনে কান ধরে ওঠ-বোস না করতে হয়, বা মার খেতে না হয়। কেন জানিনা সব বন্ধুদের থেকে বেশি ভাললাগত ওকে। সেই ভালোলাগা হয়ত থেমেই থাকলো।
আমি আর ও দুজনে দুটো আলাদা স্কুলে ভর্তি হয়ে গেলাম। যখন আমি ক্লাস XI এ পড়ি, হঠাৎ একদিন লেক গার্ডেন্স স্টেশনে দেখা। কিন্তু কেউ কাউকে চিনিনা, এমন ভাবে ও চলে গেল। পেছনে ফেলে আসা সেই প্রাইমারী স্কুলের ঘটনা যেন চোখের সামনে ভেসে উঠলো।
আমি আর ও একই বয়সের ছিলাম, কিন্তু ওর প্রতি আমার ভালবাসা যেন একটু আলাদা স্বাদের ছিল। যখন আমি স্কুলে যেতাম, ছেলেটা ওই একই পথ দিয়ে কাঁধে কালো ব্যাগ নিয়ে মাথা নিচু করে এগিয়ে যেত। চুলে গার্ডার দেওয়া হর্স-টেল, ও এক গাল হাসি নিয়ে ক্লাসের 3rd বেঞ্চে গিয়ে আমি বসতাম। লিখতে লিখতে কলার দেওয়া নিল শার্ট আর নেভি ব্লু প্যান্ট পড়া ছেলেটার দিকে অনেকক্ষণ তাকিয়ে থাকতাম।
এই তাকানোর কয়েক দিন পরই annual exam শুরু হয়ে গেল। একই পরিক্ষার হলে বসতাম। কখনো আগে, কখনো পরে খাতা জমা দিয়ে চলে যেত, আর সেই চলে যাওয়াই আজ মনে পরে।
আমার এক বন্ধু বলত যে একটা মেয়ে একটাই ছেলেকে ভালবাসতে পারে। তার জীবনে যে আরো ভালবাসা আসতে পারে তা মানতনা। এখন আমার মনে হয়, ভালবাসা আমাদের অধিকার, আর ভালবাসা অনেক ধরনের হতে পারে।
ছোট্ট বেলার ফেলে আসা নিল ফ্রক, গার্ডার দেওয়া হর্স-টেল এখন বদলে গেছে সালোয়ার কামিজ আর নিয়ম শৃঙ্খলার বিনুনিতে - তবু অনেক কিছু পাল্টায়নি। আমার বিশ্বাস যে প্রত্যেক ভালবাসার নিজস্ব মূল্য আর সৌন্দর্য আছে। ছোট্টবেলার প্রথম ভালবাসার অনুভূতি আমাকে নিজেকে সুন্দর করে দেখতে শিকিয়েছে। সেই ভালবাসা আমার আয়না হয়ে উঠেছে।
 

5 comments:

  1. such a sweet an lovely story full of memories beautifully written

    ReplyDelete
  2. ke re tui to writer hoye gachis

    ReplyDelete
  3. Koto boro hoie gachis re..... khub bhalo lagche tor lekha ta pore.

    ReplyDelete
  4. chottobelar ei sundor memory khub jotno kore rekho.... khub sundor laglo..

    ReplyDelete
  5. you are very very nice story writer....

    ReplyDelete

You can comment without logging-in, just choose any option from the [Comment as:] list box. Comment in any language - start here